donderdag 13 maart 2008

Heteluchtballonnen en luchtschepen fabriek, kortom een leerzame dag

Een tijdje geleden kon ik u al vertellen dat we naar Schroeder Fire Balloons
in Schweich zouden gaan, tot mijn grote verbazing waren we bij Gefa-Flug in Aachen ook van harte welkom die zelfde dag.
Het is Woensdag 12 Maart als ik om 03.45uur wakker wordt van het onweer boven Twello, helaas want mijn wekker stond om 04.30uur.
Ik had samen met John en Johan afgesproken dat ze om 05.30uur in Twello zouden zijn want hun moesten eerst helemaal vanuit Friesland naar het Gelderse Twello komen. Na ff een kopje koffie te hebben gedronken zijn we onderweg gegaan om Jan Hetebrij op te halen in Apeldoorn, na die op te hebben gehaald zijn we door gereden naar Arnhem om Geert Plukker op te halen. Vlak voor Arnhem ontstond er een flinke file en begon het te onweren en te hagelen. De hagel bleef dusdaanig liggen dat het voor een gladde weg zorgde en zelfs iemand van de weg gleed op de afrit. Na Geert te hebben opgehaald begon de echte lange reis van ruim 330 km.
Na onderweg ff een pauze te hebben gehad werdt er flink door gereden om om 10.00uur in Schweich te zijn.
Helaas stonden er in Duitsland ook files, maar was het weer stukken beter dan in Nederland waar zelfs een weeralarm was afgegeven. Echter omdat ik dacht dat het slecht weer zou worden was ik mijn zonnebril vergeten terwijl we de hele dag volop zon hebben gehad in Duitsland. Om 10.30uur kwamen we aan bij Schroeder en werden we onthaald met een lekker kopje koffie. Toen begon de rondleiding, een zeer leerzame ervaring die ik iedereen kan aanraden als je de mogelijkheid er toe hebt. We kregen te zien hoe, branders, manden, gasflessen, ventilatoren en natuurlijk ook hoe een echte Schroeder Fire Balloon wordt gemaakt.
Toen we in de productie hal stonden lied ik Meneer Ersfeld zien hoe mijn ontwerp eruit zag en die al in een Schroeder Visual was gemaakt, hij was zeer anthoushast en vondt het jammer dat hij die ballon nog niet kan produceren voor mij. Want het is wat hij noemde een zeer orgineel ontwerp. Toen de rondleiding voorbij was boden we namens ons alle een kleinigheidje aan voor Meneer Ersfeld. Die was tenslotte zo vriendelijk om ons rond te leiden door de fabriek. Toen we weg reden bij Schroeder besloten we even een pauze te houden in het dorpje Schweich. Een zeer mooi dorpje in de bergen met een mooie kerk. De pauze mocht niet te lang gaan duren want we moesten ook nog naar Gefa-Flug in Aachen zo'n 175km vederop. Na een zeer mooie route helemaal binnendoor door mooie plaatsjes in de bergen met veel haarspeld bochten en klimmingen en dalingen kwamen we rond 15.00uur aan bij Gefa-Flug in Aachen. Gefa-Flug is een bedrijf wat onderdeel van Cameron Balloons is en luchtschepen bouwt. Ze bouwen daar ongeveer 3 a 4 luchtschepen per jaar. Zelfs voor mij als ballongek was een rondleiding door dit bedrijf een hele leerzame ervaring. We kregen te zien hoe een gondel wordt gemaakt, en natuurlijk ook hoe een luchtschip wordt gemaakt. Door de uitleg van Meneer Leisten weet ik nu hoe een luchtschip werkt en in elkaar zit. Na onze rondleiding kreeg hij ook names ons alle een kleinigheidje als dank voor zijn medewerking. Het was wederom een zeer leerzame dag, en ik zelf vondt het erg leuk om deze te organiseren. De rest van de jongens vonden het ook helemaal super, zeker omdat we bijde bedrijven op 1 dag konden bezoeken. U kunt alle foto's terug bekijken op http://www.bramballoncrew.nl/

Geen opmerkingen: